تطور عاشورانگاری در منابع اهل سنت از آغاز تا پایان عصر سبط ابن الجوزی

پایان نامه
چکیده

عاشورانگاری اهل سنت از قرن دوم تا نیمه قرن هفتم مهم ترین دوره نگارش و تدوین این متون است. عاشورانگاران مورد بررسی در این پژوهش علاوه بر گرایش به عقاید عمومی اهل سنت از جمله اعتقاد به دو خلیفه اول، انتخابی بودن خلیفه و دیگر موارد، دارای گرایشهای فرعی نیز بودند که آنها را از یکدیگر متمایز کرده است. برخی از ایشان تمایل شدیدی به اهل بیت(ع) دارند و در مقابل نگاه انتقادی شدیدی نسبت به بنی امیه و حتی عثمان نشان داده اند؛ برخی دیگر همان تمایل به اهل بیت(ع) و ضدیت با بنی امیه را دارند جز آن که هوادار هر سه خلیفه قبل از امام علی(ع) هستند؛ عاشورانگارانی نیز هستند که شخص یزید را از جرم همدستی در قتل امام حسین(ع) تبرئه کرده اند. عاشورانگاری اهل سنت با تفصیل و تشریح وقایع- اگرچه نه در همه موقعیتها- آغاز شده و در ادامه با دو نوع روایت پیگیری شده است. در نوع اول مولفان با گزارش تاریخی مختصر که شامل همه موقعیتهای مربوط به وقایع عاشورا و کربلا نیست به روایت خود از عاشورا پرداخته اند و در نوع دوم کوشیده شده اکثر جزئیات و حوادث موقعیتهای مختلف بیان شود. توجه به دوره های زمانی که عاشورانگاریهای مفصل در آنها پدید آمده حاکی از این نکته است که این عاشورانگاریها ابتدا در دوران فترت خلافت بنی امیه و سپس در دوران فترت خلافت بنی عباس به وجود آمده است. عاشورانگاری های پدید آمده توسط اهل سنت از منظر دیگری نیز قابل توجه هستند. اکثر این آثار به صورت تک نگاری به نگارش در نیامده و در میان آثار بزرگ و کوچک صاحبان آن بروز و ظهور کرده است. همچنین عاشورانگاری در میان اهل سنت در شروع خود پیوند مستحکمی با سند دارد بدین معنی که نخستین عاشورانگاری تقریباً هیچ مطلبی را بدون استناد به راوی یا راویان نقل نکرده است و جالب آن که تقریباً بیش از نیمی از این راویان حوادث نیز خود از شاهدان بوده اند. اما این روش متاسفانه در ادامه با افت و خیز روبرو شده و تداوم نداشته است. عاشورانگاری اهل سنت در مقطع تاریخی مورد بحث اگر چه در دو روش تاریخنگاری و گزارش تاریخی بوده، اما نباید از تفاوت درونی همین دو نوع مذکور غفلت شود؛ زیرا روایت برخی عاشورانگاری ها از حوادث واقع گرایانه است و روایت برخی دیگر رویکردی داستانی احساسی پیدا کرده است. حوادث فراتاریخی نیز از آغاز عاشورانگاریها مورد توجه بوده و روایت شده اما با این حال تفاوتهای عمده ای در روایت عاشورانگاران مختلف یافته است که در دسته بندی تاریخی و فراتاریخی قرار می گیرد.

منابع مشابه

تحلیلی بر تطور تاریخ نگاری محلی یزد( از آغاز تا پایان عصر صفوی)

شهر یزد از زمان تیموریان شاهد ظهور مورخان بزرگی در عرصه تاریخ‌نگاری محلی بوده‌است. تاریخ‌‎نگاری محلی یزد با حاشیه گرفتن از تاریخ نگاری محلی فارس رشد کرد و هم‌زمان با توسعه یک قدرت سیاسی، که تقریباً برای اولین بار در تاریخ آن بروز کرد، نخستین کتاب در تاریخ محلی یزد نیز تدوین شد . در آغاز سده نهم سنت تاریخ نویسی در یزد رشد بیشتری کرد و آثار ارزنده ای در تاریخ نگاری محلی آن پدید آمد. این آثار تمام ...

متن کامل

روند آموزش زنان از آغاز نوگرایی تا پایان عصر رضاشاه

روند آموزش مدرن زنان مسیری پرپیچ و خم، طولانی و با دشواری ها و مبارزه هایفراوان بود . ا ز آنجایی که ورود هر کالا یا پدیده نوین غربی به کشور با موانعی روبرو بود ومخالفان و موافقانی داشت، نیروهای پیشرو برای کاهش شکاف بین فضای سنتی و مدرن وجلوگیری از مقاومت های ذهنی مقابله با پدیده های نو، راهکارهایی به کار می بستند که درقالب شکل و محتوا بازتاب می یافت . آموزش زنان در سه موج تحول پیش از مشروطه ازا...

متن کامل

تحلیلی بر تطور تاریخ نگاری محلی یزد( از آغاز تا پایان عصر صفوی)

شهر یزد از زمان تیموریان شاهد ظهور مورخان بزرگی در عرصه تاریخ نگاری محلی بوده است. تاریخ ‎نگاری محلی یزد با حاشیه گرفتن از تاریخ نگاری محلی فارس رشد کرد و هم زمان با توسعه یک قدرت سیاسی، که تقریباً برای اولین بار در تاریخ آن بروز کرد، نخستین کتاب در تاریخ محلی یزد نیز تدوین شد . در آغاز سده نهم سنت تاریخ نویسی در یزد رشد بیشتری کرد و آثار ارزنده ای در تاریخ نگاری محلی آن پدید آمد. این آثار تمام ...

متن کامل

سیر تطور مجلسگویی صوفیانه به عنوان نوعی ادب تعلیمی؛ از آغاز تا پایان دورة صفوی

در تاریخ ادبیات فارسی، پاره ای از نوشته ها با نام عمومی شناخته می شوند . « مجالس » مجالس از نظر نوع شناسی ادبی در ردة ادبیات تعلیمی جای می گیرد و از فروع آن به ،(oratory) شمار می رود. از مهم ترین سرچشمه های مجلس گویی یا خطا بة منبری تعلیمات و ارشادات قرآن کریم و نهج البلاغه است. موضو ع مجالس، غالباً وعظ و تذکیر است و با مفاهیمی همچون خطابه، تبلیغ، تعلیم، نصیحت، ارشاد، تذکیر و پند و اندرز در هم م...

متن کامل

سیر تطور مجلسگویی صوفیانه به عنوان نوعی ادب تعلیمی؛ از آغاز تا پایان دورة صفوی

در تاریخ ادبیات فارسی، پاره ای از نوشته ها با نام عمومی شناخته می شوند . « مجالس » مجالس از نظر نوع شناسی ادبی در ردة ادبیات تعلیمی جای می گیرد و از فروع آن به ،(oratory) شمار می رود. از مهم ترین سرچشمه های مجلس گویی یا خطا بة منبری تعلیمات و ارشادات قرآن کریم و نهج البلاغه است. موضو ع مجالس، غالباً وعظ و تذکیر است و با مفاهیمی همچون خطابه، تبلیغ، تعلیم، نصیحت، ارشاد، تذکیر و پند و اندرز در هم م...

متن کامل

روند آموزش زنان از آغاز نوگرایی تا پایان عصر رضاشاه

روند آموزش مدرن زنان مسیری پرپیچ و خم، طولانی و با دشواری ها و مبارزه هایفراوان بود . ا ز آنجایی که ورود هر کالا یا پدیده نوین غربی به کشور با موانعی روبرو بود ومخالفان و موافقانی داشت، نیروهای پیشرو برای کاهش شکاف بین فضای سنتی و مدرن وجلوگیری از مقاومت های ذهنی مقابله با پدیده های نو، راهکارهایی به کار می بستند که درقالب شکل و محتوا بازتاب می یافت . آموزش زنان در سه موج تحول پیش از مشروطه ازا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023